Search This Blog

Monday 12 September 2011

kawan dan berkawan

saya tak tahu nk letak entri pasal apa kali nie.. mungkin pasal topik yang sangat general tapi bermakna!!!! saya cuma nk menghargai setiap saat yang saya habiskan bersama keluarga dan rakan2.. berbual, berkongsi masa-masa pahit dan manis bersama.. (cm tetibe jek :P) mungkin dulu saya tidak memahami erti hidup.. masa sekolah dahulu saya bukan seorang yang sosial, kawan pun dalam lingkungan org2 yang senyap dan ada juga yang kata saya sombong.. tapi sebenarnya saya tidak pandai bergaul terutamanya dengan lelaki.. bila fkirkan balik, alangkah ruginya saya.. ramai yang saya terlepas kenal.. bukan bermaksud bersosial itu saya akan jadi sangat teruk dan langsung lupa batas-batas agama.. bagi saya pendekatan sosial itu adalah kene pada tempatnya.. rugi x mengenali ramai orang, kerana masing-masing ada pandangan sendiri mengenai kehidupan.. dan yang paling penting ialah 'idea' berkomunikasi.. sharing knowledge.. jadi, untuk implementing sharing knowledge saya perlukan kawan-kawan yang faham dengan 'idea' yang disampaikan.. alhamdulillah.. saya ada kawan2 yang sangat memahami dan boleh dikatakan sebagai 'satu kapal'.. sangat open dengan topik2 yang selalu dibincangkan dan mengambil panduan dengan setiap apa yang diperkatakan :) sekarang.. saya cuba untuk tidak me-limitkan erti persahabatan.. bagi saya, tahap pendidikan seseorang itu bukan ukuran kepada kematangan.. pengalaman hidup yang lebih mematangkan fikiran dan ilmu yang diperolehi menerusi pembacaan dan pemerhatian atau juga ilmu menerusi aplikasi itu adalah sebenarnya kayu pengukur kepada tahap matang dan knowledge seseorang itu. memilih kawan bukan hanya judge dia menerusi luaran.. saya lebih suka melihat kepada kualiti 'idea' seseorang itu berkomunikasi.. sebabnya, walaupun 'idea' yang disampaikn itu simple tapi masuk akal!!! saya still boleh mendapat sesuatu yang bermakna dan boleh menjadi motivasi baru dalam meneruskan kehidupan :).. cewah.. ape2 pun berkawan itu perlu rasional.. suka dengan pandangan sorang kawan, nk jadi baik berkawan la dengan org yg baik juga :) PS: sayang dengan kawan-kawan baik saya :)

4 comments:

  1. sayang kamuuuu jugaaa...TQ sgt sgt ada tym ssh n senang :)

    apa eh orang ckp, bahagia itu tenang rsnya, cinta itu kadangkala pahit, tp ukhwah itu sentiasa manisssssssssssss :P

    ReplyDelete
  2. muax muax muax :)

    tq juga hiddddd.. insyaAllah.. ukhuwah kita sampai akhir nyawa :)

    ReplyDelete
  3. psst.. nanti2 kalau nak pilih calon suami... nak tau calon suami tu mcmana, maka lihatlah siapa kawannya... (",)

    ReplyDelete
  4. en fuad: owh.. kene jadi stalker nie.. hehe :P

    ReplyDelete